Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
--- tekst uit een Facebook bericht uit 2019----
Enige maanden geleden hadden we het slot van onze voordeur kapot. Na even gezocht te hebben naar een slotenmaker hebben wij er eentje laten komen van zo'n 3,5 kilometer verderop. Hij kon op korte termijn dus dat was prettig. Liever vandaag nagekeken dan morgen.

Binnen een uur was de beste man er. Hij heeft gekeken of het slot te herstellen was maar deze bleek total versleten en dus moest er een nieuwe cylinder in de deur. Kosten €139,- maar dan heb je wel een slot van de hoogste veiligheidklasse. Je wil tenslotte wel kwaliteit toch?

Na 10 minuten was de beste man klaar. Pakte zijn bonnenboekje uit de bedrijfsbus waar hij mee kwam voorrijden en schreeft de rekening. Onderaan stond een bedrag van 220 euro zijnde €80,- aan voorrijkosten en €139,- voor het slot. Zo zeg ik, dat is best fors die voorrijkosten voor 3,5 kilometer! waarop de man antwoordt dat ik ook met de deur naar hem had kunnen komen...
Dat dat omslachtig is lijkt mij duidelijk. De deur eruit halen is nogal wat werk. Vervolgens moet die deur in de trailer die ik eerst nog aan mijn auto moet koppelen. Gelukkig laat een deur zich makkelijk laden, dat wel.

Gelukkig wist ik vooraf de voorrijkosten en dat in die voorrijkosten de montage kosten van het slot zaten. Maar dat was nog geen twee minuten. De meeste van zijn tijd zat 'm in een korte kennismaking en mij de keuze van het vervangende slot laten. Dat het slot versleten was bleek direct, dus dat koste geen tijd.

De CV monteur was niet veel goedkoper helaas. Maar je hebt 'm nodig zo nu en dan. Voor vervanging of onderhoud. En dat daar kosten aan verbonden zijn weet je ook vooraf. En soms blijkt dat een onderdeel vervangen moet worden en valt de rekening wat hoger uit dan vooraf gehoopt. Op de factuur zie je gespecificeerd staan voorijkosten, service kosten en materiaalkosten. Maar dan kan de cv ook weer het huis aangenaam verwarmen en als je terug komt van de paarden lekker warm water uit de douche laten stromen. Comfort dus.

Je paard wil ook comfortabel onder het zadel kunnen lopen. Daarvoor is zo nu en dan een controle op correcte ligging nodig. Daarvoor bel je de zadelmaker of zadelpasser. Die zijn duurder dan de beoordeling van de instructrice, maar daar krijg je dan ook wat voor terug. En dus maak je een afspraak met een zadelspecialist.

Hij of zij komt met zijn auto voorijden. Jij hebt je paard natuurlijk al netjes,schoon en droog klaarstaan zodat hij of zij direct aan het werk kan, je bent tenslotte niet zijn of haar enige afspraak vandaag. Als eerste wordt het zadel nagekeken, evenals de rug van het paard. Daarna gaat het zadel op het paard en wordt de combinatie beoordeeld. Eerst statisch maar vaak ook als het paard gereden wordt. Daarna wordt het zadel eventueel aangepast waarna er vaak nog een keer gereden moet worden. Al met al ben je zo een uur verder. En dan komt de rekening uiteraard. En die valt de ene keer gunstiger uit dan de andere keer.

Er even van uit gaande dat de zadelmaker of passer zo'n 50 kilometer moet rijden naar jouw stal dan kost dat met het huidige verkeer zomaar 45 tot 60 minuten. Maar voor er gereden kan worden moet er natuurlijk getankt zijn en dient de auto onderhouden te zijn en de verplichte verzekeringen en wegenbelasting te zijn betaald. Dat daar kosten mee gemoeid zijn lijkt mij duidelijk. Kosten die moeten worden doorberekend aan de klant. Wij kunnen namelijk op de fiets naar de werkplaats en daar onze uren maken. Uren die betaald worden en kosten van vervoer die we niet of nauwelijks hebben, daar wij fietsen. Maar naar klanten is die fiets geen optie en dus komen wij met de auto. Naast de kilometerkosten bestaan de voorrijkosten ook uit tijd. Want een uur in de auto kost een uur in de werkplaats. En daar ook wij onze boterham willen beleggen, wordt die tijd deels doorberekend. De tijd, gereden kilometers en autokosten vormen samen de voorrijkosten.

Dan krijgen wij vaak de vraag of het corrigeren van de zadelkussens in die prijs zit. Zoals je bovenstaand kan lezen: niet dus. Tijdens het rijden zijn wij nog niet met het zadel of de controle bezig. Dat komt pas op de plaats van bestemming.
De voorrijkosten zijn kosten om ons naar stal te krijgen. Omgekeerd kan natuurlijk ook. U kunt met uw paard naar ons toekomen, maar dat kost u tijd en brandstof. Daarnaast is het een hoop gedoe.

De kosten van een zadelcontrole, reparatie of het aanmeten van een nieuw zadel staan los van de kosten om ons te verplaatsen.

Onze tarieven vind u op onze website onder het kopje Tarieven 
e-max.it: your social media marketing partner